Mobielvriendelijk

Misschien heb je al wel eens van de term ‘mobielvriendelijk’ gehoord. Misschien zegt de term zelf je niet zo veel, maar het zal je niet ontgaan zijn dat er met een smartphone een hoop mogelijk is. Je kan e-mailen, chatten, op het internet browsen, gamen, muziek luisteren en filmpjes kijken. Je zou haast vergeten dat je er ook nog mee kan bellen. Toch worden veel van deze activiteiten anders uitgevoerd op een mobiel dan op een desktop of tablet. Dat geldt ook voor websites. Daarom moet de website zich aanpassen aan het apparaat waarop het bekeken wordt.

Schermafmetingen

mobielEr zijn veel verschillen tussen afmetingen van schermen. Dit betekent dat niet alleen de grootte van de schermen anders is, maar ook de verhouding tussen breedte en hoogte. Wanneer het scherm hoger is dan breder (zoals bij smartphones) moet er meer onder elkaar worden geplaatst en indien de verhouding andersom is moet er meer naast elkaar geplaatst worden.

De diverse afmetingen aan schermen worden ook wel opgedeeld in 3 groepen: desktop, tablet en telefoons. Deze opdeling heeft ook te maken met het gebruik van een website op deze apparaten. Men verwacht meer functionaliteit op een desktop dan op een mobiel. Daarnaast zijn er ook praktische verschillen. Zo heb je op een desktop een muis tot je beschikking, en moet je op een tablet en telefoon veelal met de hand navigeren.

Steeds meer websitebezoekers via mobiel

apparatenIn Nederland hebben inmiddels even veel mensen een smartphone als een desktop (87%). Meer dan de helft (61%) heeft een tablet. Van de 17,06 miljoen Nederlanders gebruiken 16,38 miljoen het internet. Gemiddeld besteden we dagelijks 4 uur en 50 minuten online.

Afgelopen jaar is het gebruik van een desktop voor het bezoeken van een website afgenomen met 0,1 %, waar het gebruik van een telefoon juist 2% is gestegen. Dit is een trend die de laatste jaren is ontstaan. Inmiddels is het gebruik vanaf desktops 58% en via mobiele apparaten 33%. Het wordt dan ook steeds belangrijker om een website te hebben die zowel op de desktop als op tablet en mobiel goed werkt.

Mocht je dit een interessant onderwerp vinden, dan kan je op van-ons.nl verder lezen.

Meer bereikbaarheid

Door een mobielvriendelijke website te hebben kunnen je klanten vanaf overal ter wereld bij je website. Dit kan erg handig zijn wanneer je bijvoorbeeld aan het netwerken bent. Zo kan je jouw producten verder toelichten of reviews van klanten laten zien. Dit bouwt vertrouwen en geeft meer duidelijkheid en inzichtelijkheid.

Goed voor de vindbaarheid

Zoekmachines streven ernaar om de kwalitatief beste resultaten te tonen. Hierbij wordt er rekening gehouden met de technische status van de website. Een website die mobielvriendelijk is wordt vaak beter beoordeeld dan een website die dat niet is. Hierdoor komen websites die mobielvriendelijk zijn hoger in de zoekresultaten.

Geef een antwoord