Monitoring, je digitale dashboard

Mogelijk heb je nog nooit van de combinatie van monitoring en webhosting gehoord. Toch gaan deze vaak samen. Zonder monitoring is het namelijk onmogelijk om alles in de gaten te houden. Maar wat is het nou precies en waar wordt het voor gebruikt?

Beschikbaarheid

Ten eerste is monitoring bedoeld om de beschikbaarheid van de website te testen. Indien de website niet beschikbaar is wordt er een melding gemaakt en worden er vaak ook mails over verstuurd. Veelal worden deze mails dan naar een support/stand-by engineer gestuurd. De meldingen worden in een overzicht weergegeven. Vergelijk het met een dashboard zoals je dat in een auto hebt. Waar een lampje gaat branden als er een storing.

Naast het geven van meldingen wordt de beschikbaarheid van de website ook bijgehouden en geregistreerd. Zo kan er gedurende een periode gemeten worden wat de beschikbaarheid van een website was. Dit is belangrijk om de eigenaar van de website te kunnen laten zien wat de kwaliteit van de dienstverlening is.

Preventie

Voorkomen is beter dan genezen. Een oud en bekend gezegde dat nog altijd even waar is en ook geldt voor technische storingen. Als het mogelijk is om een storing te voorkomen, is dat altijd beter dan een storing moeten oplossen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de harde schijf van de server. Daar worden alle bestanden en gegevens opgezet. Wanneer de harde schijf vol is kan de server zijn (log)bestanden niet meer wegschrijven. Het resultaat is dat de website dan niet meer bereikbaar is. Door het schijfgebruik te meten kan de schijf tijdig worden opgeschoond en/of uitgebreid.

Ondersteuning bij onderhoud

Helaas is het niet altijd mogelijk om een storing te voorkomen. In dat geval moet de storing uiteraard zo snel mogelijk verholpen worden. De monitoring tools geven hierbij inzicht in het gebruik van bijvoorbeeld CPU en RAM. Met de tools kan je gericht zoeken in logfiles om een oorzaak vast te stellen.

Nadat de storing is opgelost kunnen statistieken vanuit de monitoring gebruikt worden om een impact analyse op te stellen. Dat is een rapport waarin de klant kan lezen wat de oorzaak van de storing was en wat er aan gedaan is om te voorkomen dat de storing opnieuw ontstaat.

Geef een reactie