Social media is een handig middel om jouw bedrijf meer naamsbekendheid te geven. Er zijn echter zoveel aanbieders, hoe moet je daar tussen kiezen? In dit artikel bespreken we de voordelen van een aantal grote aanbieders.
De socialmedia-aanbieders die we gaan bespreken zijn gericht op de gemiddelde gebruiker. Zo kan het lonen om voor jouw specifieke branche verder te zoeken naar andere socialmedia-aanbieders. Daarmee kan je de klanten binnen jouw branche wellicht nog beter bereiken. Dit neemt niet weg dat de onderstaande opties voor jou ook relevant kunnen zijn.
Welke vorm(en) van social media je ook kiest, je zult altijd een profielpagina aanmaken. Bij het aanmaken van een dergelijke pagina zijn er altijd 2 conflicterende belangen. Enerzijds wil je de pagina zo volledig mogelijk vullen. Zo kom je open en transparant over naar je klanten en prospect’s. Anderzijds wil je sommige informatie liever niet online zetten vanwege privacy of andere redenen. Beoordeel ieder stukje informatie apart om te bepalen of je die informatie online wil zetten. Bedenk hierbij dat iets weer offline halen vaak erg lastig is.
Bij een profiel kan je over het algemeen een profielfoto en vaak ook een achtergrond plaatsen. Let hierbij op de kwaliteit van de afbeeldingen. Dit is het eerst beeld dat je van jouw bedrijf afgeeft. Zorg dat het er netjes en goed verzorgd uit ziet. Bedenk hierbij ook dat een profielfoto vaak in verschillende maten wordt weergegeven. Controleer dus of het in een grote weergave ook een scherpe afbeelding is.
Wanneer je actief met je socialmedia-kanalen bezig bent krijg je volgers. Deze groep kan bestaan uit kennissen, klanten en prospects, leveranciers en concurrenten. Het is van belang dat je inspeelt op de behoeft van je volgers. Afhankelijk van je socialmedia-kanaal kan je jouw volgers informeren over de actualiteiten en ontwikkelingen van jouw onderneming.
Berichten zijn essentieel op social media. Hiermee bereik je jouw volgers en trek je nieuwe contacten en volgers aan. Let op: hierbij is de inhoud en frequentie van je berichten cruciaal. Grotere bedrijven zijn in staat om meerdere inhoudelijke berichten per dag te plaatsen op diverse socialmedia-kanalen. Voor een kleine onderneming is dit vaak een te grote uitdaging. Bedek van te voren wat voor jou een haalbare frequentie is. Houd hierbij in het achterhoofd dat je altijd regelmatiger kan gaan posten. Begin klein en kijk hoe het bevalt.
Berichten die je voor je bedrijf op social media plaatst, zijn typerend relevant aan de sector van je bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan een mooi project dat je hebt opgeleverd of een ontwikkeling op het gebied van bijvoorbeeld techniek of wetgeving. Het kan bedoeld zijn als een informatief bericht of juist een vraag stellen aan je lezers waar zij op kunnen reageren. Vaak wordt een combinatie van de twee gebruikt. Zo kan je de lezer informeren en tegelijkertijd ook prikkelen om mee te doen aan de discussie.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.