Copyright op je website

Iedereen heeft wel eens van ‘copyright’ gehoord. Het klinkt als een juridisch verhaal waar je toch niet snel mee te maken krijgt. Toch is het een relevant onderwerp wanneer je met je website aan de slag gaat. Zo mag je niet ieder plaatje dat je online vindt gebruiken voor je eigen website.

Jouw eigen copyright

copywritingOp alle zelf geproduceerde inhoud (teksten, foto’s, tekeningen, audio en video) is er een copyright van kracht.

Vertaald vanuit het Engels naar Nederlands betekent copyright auteursrecht. Hiermee geef je aan dat hetgeen dat jij gepubliceerd hebt door jou (of in opdracht van jou) gemaakt is. Je bent inmiddels in veel landen niet meer verplicht om je copyright aan te geven. In geval van inbreuk moet je aan kunnen tonen dat jij de auteur bent. Uiteraard is het voor bezoekers wel zo duidelijk om het aan te geven.

Het verschil tussen copywrite, copyright(©) en geregistreerd handelsmerk (®)

Copywriting is een marketingtechniek waarbij je korte boeiende teksten schrijft. Dit wordt vaak gebruikt in reclames en journalistiek. Creativiteit is van groot belang bij deze teksten, maar daarbij moet er rekening gehouden worden met beperkte tekstruimte, bijhorende afbeeldingen en/of het aanzetten tot een specifieke actie.

Iedereen mag het copyright-symbool © plaatsen zonder dat daar een registratie voor nodig is. Zoals de naam al doet vermoeden is dat met het geregistreerd handelsmerk-symbool ® niet zo. Er wordt dan bijvoorbeeld handelsmerk(naam) en vormgeving op verpakkingen of website gedocumenteerd.

Gratis plaatjes die je wel mag gebruiken

gratisWanneer je een website gaat opbouwen is het verleidelijk om via Google plaatjes te zoeken. Je kan echter niet zo maar gebruik maken van alles wat je tegen komt. Dit komt doordat veel afbeeldingen een copyright hebben. Je moet dus de bron van de afbeelding controleren. Een copyright staat over het algemeen aangegeven, maar dit hoeft niet altijd het geval te zijn.

Op sommige websites worden gratis stockfoto’s aangeboden. Stockfoto’s zijn generieke afbeeldingen die niet met een vooraf gedefinieerd doel gemaakt worden. Ze worden als een product op de plank gelegd. Pexels is een voorbeeld van een website waar je gratis stockfoto’s kan vinden. Let op: tussen de resultaten staan ook reclames voor betaalde stockfoto’s.

Disclaimer

Met een disclaimer geef je aan hoe je wilt dat mensen met jouw inhoud om gaan. Als je geen disclaimer hebt moet er in alle gevallen toestemming gevraagd worden voordat er inhoud (teksten, foto’s, tekeningen, audio en video) van je website gebruikt mag worden.

Het kan echter wel handig zijn om een disclaimer te hebben. Zo kan je een specifiek e-mailadres aangeven waar men toestemmingsverzoeken naar toe kan sturen. Het is natuurlijk ook mogelijk om aan te geven dat je in geen geval van plan bent om toestemming te verlenen. Zo geef je jouw websitebezoekers meer duidelijkheid.

Online zijn er diverse tools om een disclaimer te genereren. Dan kan je middels een formulier een aantal gegevens (bijvoorbeeld: bedrijfsnaam en website) aangeven. Mocht je benieuwd zijn naar een voorbeeld van een disclaimer, dan kan je ook onze disclaimer bekijken.

Geef een reactie