Een website bouwen klinkt als een technisch verhaal. Het bouwen begint echter op papier. De inhoud van de website staat namelijk centraal. Pas wanneer je weet wat je op je website wilt zetten kan je gaan kijken hoe je het wilt presenteren.
Een makkelijke manier om te beginnen met je website, is om de sitemap te maken. Dit is de hiërarchische structuur van je pagina’s. Zo kan je de informatie die je wilt presenteren opdelen. Door met deze structuur te beginnen zorg je ervoor dat alle informatie een geschikte plaats krijgt.
Een aanvullend voordeel van beginnen met de sitemap is dat je dit zelf kan doen. Je hebt hier geen technische of marketing kennis voor nodig. Dat gezegd kan het natuurlijk wel helpen om een marketeer te betrekken bij het opstellen van je sitemap.
Teksten schrijven klinkt een stuk minder technisch. Het schrijven van teksten voor online gebruik is echter wel een apart vakgebied. Ons advies is om wel zelf te beginnen met de teksten. Zo zorg je ervoor dat jij in controle blijft van jouw verhaal. Een tekstschrijver kan je dan helpen met het optimaliseren van deze teksten.
Bezoekers van je website verwachten korte en bondige teksten. Zo moet het snel duidelijk zijn waar een pagina over gaat en wat je verwacht vanuit de bezoeker. Test of je teksten hier aan voldoen door ze te laten lezen door familie en vrienden. Vraag mensen die niet actief zijn in de branche en die niet bezig zijn met het onderwerp waarover jou tekst gaat. Zo kan je het gebruik van vakjargon beperken en de leesbaarheid zo hoog mogelijk houden.
Er zijn specialisten die teksten voor je kunnen optimaliseren. Ze houden dan rekening met leesbaarheid en vindbaarheid van de website. De vindbaarheid wordt namelijk beïnvloed door de inhoud op de website. Daarin zijn de teksten het meest belangrijke onderdeel. Daarin komen termen voor waar op wordt gezocht.
Het is ook mogelijk om de teksten zelf te optimaliseren. Hiervoor zijn tools beschikbaar die je hint geven. Voor WordPress is er zo’n tool beschikbaar in de vorm van een plug-in (Yoast). Deze tool kan je tijdens het schrijven van je teksten direct gebruiken.
Bij media op je website moet je denken aan afbeeldingen, video- en audiobestanden. Deze mediabestanden zijn erg belangrijk om het geheel aan te kleden. Bedenk hierbij wel dat de media aan moet sluiten bij de teksten. Het moet je teksten versterken door bijvoorbeeld iets uit de tekst af te beelden.
Kwalitatief goeie afbeeldingen en video’s kunnen de website een professionele uitstraling geven. Let wel goed op dat je afbeeldingen gebruikt waarvoor je toestemming hebt, in verband met copyrights. Je kunt ook stock foto’s gebruiken. Die zijn zowel gratis als tegen betaling verkrijgbaar. Je kan hier meer over lezen in ons blogartikel Copyright op je website.
Nu je weet wat je wilt gaan publiceren is het van belang om te kijken naar hoe je het presenteert. Dat ga je vastleggen in een design. Het design bevat onder andere een lijst van kleuren, lettertype, tekst, formaten en uitlijning die gebruikt kunnen worden.
Pas nadat je al deze onderdelen hebt opgepakt komt er techniek bij kijken. Wij raden aan dat je hierbij expertise inkoopt. Dit kan op verschillende niveaus, afhankelijk van je eigen kennis en de hoeveelheid tijd die je er in wilt investeren. De reden waarom we aanraden dat je dit inkoopt, is dat je het dan veilig kan laten hosten. Dit zelf onderhouden is tijdsintensief en vereist kennis van hosting en actualiteiten op het gebied van webdevelopment.
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.